Sök:

Sökresultat:

396 Uppsatser om Grön positionering - Sida 1 av 27

Positionering av ekologiska certifieringsmÀrken - Konsten att skapa ett sÀljande budskap

Uppsatsens syfte Àr att undersöka KRAV-mÀrkets positionering samt att uppnÄ en ökad teoretisk förstÄelse kring positionering av certifieringsmÀrken generellt. Samtidigt utvÀrderar uppsatsen hur pass vÀl den konventionella varumÀrkesteorin, rörande begreppet positionering, passar för ett certifieringsmÀrke av KRAV:s slag. Resultat: KRAV-mÀrket har övervÀgande positionerats kring en rad miljöanknutna budskap vilket medfört att mÀrket har en otydlig och mindre attraktionskraftig image. Ett förslag pÄ ett nytt och tydligt budskap som förmedlar mervÀrde till en bredare mÄlgrupp presenteras och varumÀrkesteorins applicerbarhet pÄ ekologiska certifieringsmÀrken bekrÀftas..

Att skapa sig som skapare : en essÀ om rÀttfÀrdigande, positionering och sökande efter mening

Reflektioner kring hur den kreativa processen kan observeras pÄ olika nivÄer. .

Positionering under operation : en enkÀtstudie om anestesisjuksköterskans rutiner

 Syftet med studien var att beskriva anestesisjuksköterskors kunskaper och rutiner för positionering och mobilisering under operationer med en anestesitid över 3 timmar. Studien genomfördes som en kvantitativ enkÀtundersökning, med en kvalitativ aspekt. Data insamlades genom en enkÀt som lÀmnades ut till samtliga anestesisjuksköterskor pÄ ett lÀnssjukhus och ett lÀnsdelssjukhus i Mellansverige. Resultatet visade att ca hÀlften av respondenterna önskar sig mer kunskap om vikten av positionering för att kunna förebygga skador. Anestesisjuksköterskor som ansÄg sig ha tillrÀckliga kunskaper om positionering undersöker oftare patientens hudstatus inför en lÀngre operation.

Mobil positionering vs Personlig integritet

År 2003 hade hela 90 procent av Sveriges befolkning i Ă„ldern mellan 16-75 Ă„r, enligt Statistiska Central ByrĂ„n, tillgĂ„ng till mobiltelefon. NĂ€r mobiltelefonanvĂ€ndaren anvĂ€nder mobiltelefonen blir han eller hon automatiskt sĂ„rbar för övervakning i form av bland annat mobil positionering. Mobil positionering Ă€r en teknik som anvĂ€nds för att ta reda pĂ„ var en viss mobiltelefon befinner sig geografiskt vid en viss tidpunkt. Är mobiltelefonen pĂ„slagen Ă€r det ocksĂ„ möjligt att ta reda pĂ„ dess geografiska position. En viktig aspekt med mobil positionering Ă€r skyddandet av den personliga integriteten.

Positionering i GSM-nÀtverk

Merparten av de kommersiella system för mobilkommunikation som finns och byggs i vÀrlden idag bygger fortfarande pÄ GSM, antalet abbonnenter Àr över 2 miljarder. För att utöka funktionaliteten med mobila terminaler har det forskats pÄ att införa positionering i GSM-nÀtverk. TjÀnster som anvÀnder abbonnentens positionsinformation kallas Location Based Service och de ger möjlighet att utöka funktionaliteten och spara anvÀndaren av tjÀnsten arbete. Rapporten beskriver olika tekniker för positionering och slutsatsen att CGI-TA Àr den teknik som positioneringen ska byggas pÄ. Denna teknik finns tillgÀnglig hos de svenska operatörerna idag och för att kommunicera med dem anvÀnds Mobile Location Protocol 3.0.0.

USB-akvarium ? Vem fasen vill ha det? Konkurrensfördelar för strategisk positionering inom e-handel.

Syftet med den hÀr studien Àr att, genom en komparativ fallstudie tillsammans med befintlig strategiteori, förklara vilka konkurrensfördelar som Àr viktiga för strategisk positionering för e-handelsbolag inom hemelektronikbranschen. Vi har valt att anvÀnda oss av en kvalitativ ansats vid insamlandet av empiriska data för den hÀr uppsatsen. VÄr huvudsakliga metod för datainsamling Àr personliga intervjuer samt, i ett fall, en telefonintervju. VÄrt teoretiska perspektiv utgörs av Porters generiska strategier, Porters teori om strategisk positionering, kompromisser och passform, Porters vÀrdekedja, Kim och Mauborgnes vÀrdekurva och strategiska kanvas samt Andersons teori om long tail. Grunden för vÄr empiri ligger i intervjuer med personer med insyn i sina respektive företags strategiska beslut.

Mobil positionering vs Personlig integritet

År 2003 hade hela 90 procent av Sveriges befolkning i Ă„ldern mellan 16-75 Ă„r, enligt Statistiska Central ByrĂ„n, tillgĂ„ng till mobiltelefon. NĂ€r mobiltelefonanvĂ€ndaren anvĂ€nder mobiltelefonen blir han eller hon automatiskt sĂ„rbar för övervakning i form av bland annat mobil positionering. Mobil positionering Ă€r en teknik som anvĂ€nds för att ta reda pĂ„ var en viss mobiltelefon befinner sig geografiskt vid en viss tidpunkt. Är mobiltelefonen pĂ„slagen Ă€r det ocksĂ„ möjligt att ta reda pĂ„ dess geografiska position. En viktig aspekt med mobil positionering Ă€r skyddandet av den personliga integriteten.

GPS i polisens fordon : Ett hjÀlpmedel eller ett kontrollverktyg

Syftet med denna studie Àr att belysa för- och nackdelar med polisens anvÀndning av GPS-positionering av polisfordon. Det polisiÀra GPS-systemet beskrivs, effektivitetsvinster, organisatoriska vinster och sÀkerhetsmÀssiga fördelar belyses. Vidare diskuteras i vad mÄn integriteten pÄverkas vid anvÀndningen av systemet. Polisens GPS-enhet Àr integrerad i polisens radiosystem Aurora C-52 och ger en automatisk positionering av polisfordon med presentation pÄ kommunikationscentralens karta. Försöksprojekt med automatisk GPS-positionering av polisfordon har bedrivits och bedrivs bland annat i Norrbotten, Jönköping och Stockholm.

Shop-in-shop som positioneringsverktyg i dagligvaruhandeln

Syfte: Syftet Àr att göra en studie av shop-in-shop-konceptet inom dagligvaruhandeln, och att se om konceptet pÄverkar positioneringen. Metod: En explorativ fallstudie, kvalitativa intervjuer och besök i butikerna ligger som grund för den empiriska datan, analysen och resultatet. Teoretiskt perspektiv: För att utforska shop-in-shop-konceptet, och analysera hur det pÄverkar Coop Extra har vi anvÀnt teorier om marknadsmixen och positionering med; plats, produkt, pris, pÄverkan och service som grundstenar. De aktuella teorierna har hÀmtats frÄn vetenskapliga artiklar och litteratur inom respektive ÀmnesomrÄde. Empiri: VÄra studieobjekt omfattar Coop Extra KÀvlinge och Coop Extra VÀrnhem, samt de inhyrda butikerna Ingelsta Kalkon och Nina Fisk.

Rosa Bandet- om positionering och sampositionering

Författare: Anna Jönsson, Marina VourdoukaHandledare: Eva-Lotta FridExaminator: Thomas KnollTitel: Rosa Bandet - Om Positionering och SampositioneringTyp av rapport: C ? uppsatsÄmne: Medie- och KommunikationsvetenskapÅr: HT 07Syfte: VĂ„rt syfte med uppsatsen Ă€r att undersöka Rosa Bandet kampanjens sampositionering med andra varumĂ€rken, vad sampositioneringen inneburit för Rosa Bandet kampanjen och göra en retorisk analys av Cancerfondens och deras huvudsponsorers kampanjmaterial.Metod: Kvalitativ metod har tillĂ€mpats och som kunskapsteoretisk utgĂ„ngspunkt anvĂ€nds ett hermeutiskt förhĂ„llningssĂ€tt. Vid analysen av annonserna har semiotiska och retoriska analysverktyg anvĂ€nts.Slutsatser: Rosa Bandet har positionerat sig genom att de har ett rosa band som symboliserar kampen mot bröstcancer. De har anvĂ€nt fĂ€rgen rosa vĂ€ldigt tydligt som dĂ„ har gjort att man associerar fĂ€rgen till Rosa Bandet. Slutresultaten visar pĂ„ att sampositioneringen med huvudsponsorerna gynnar Rosa Bandet Kampanjen pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att de fĂ„r större uppmĂ€rksamhet pĂ„ flera sĂ€tt.

MALMÖ AVIATION ñ€“ EN STUDIE I VARUMÄRKE OCH POSITIONERING

Vi har undersökt hur Malmö Aviation arbetar och hur marknaden uppfattar företagets positionering och varumÀrkesidentitet samt jÀmfört likheter och skillnader. För att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar, har vi först utgÄtt frÄn en teoretisk bakgrund som behandlar varumÀrke och positionering. DÀrefter har vi genomfört en intervju med Eva Rodenstam, marknadschef pÄ Malmö Aviation. Vidare har en enkÀtundersökning samt djupintervjuer gjorts med Malmö Aviations resenÀrer. Djupintervjuerna visade med större fördel hur Malmö Aviations varumÀrke uppfattas av redan existerande kunder Àn hur Malmö Aviation positionerat sig pÄ den inhemska flygmarknaden.

?... För vi Àr ju ganska slappa, det kan ju lÄta vÀldigt dramatiskt nÀr vi talar om att spela pÄ sexigheten. Egentligen sÄ skiter vi ju ganska mycket i det... ?? En komparativ studie av gymnasietjejers positionering med klass i fokus

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur svenska gymnasietjejer positionerar sig gentemot andra och inom sitt egna fÀlt utifrÄn deras klasstillhörighet och syn pÄ kvinnlighet. Ansatserna Àr att identifiera den sociala positioneringens betydelse i deras vardag samt diskutera betydelsen av studier som denna i en representationskontext.Intervjuerna Àr utformade utifrÄn en tematisk referensram dÀr frÀmst det fria ordet har haft företrÀde. Analysen av materialet visar pÄ en klassbunden positionering i frÄga om hur kvinnlighet framförs och tolkas. Rörligheten i det sociala rummet begrÀnsas av definitioner av hur en kvinna bör vara och inte vara samt hur mycket symboliskt kapital tjejerna upplever att de handlar med pÄ den lokala marknaden. MotstÄnd mot ideal uppfinns utifrÄn de resurser som Àr tillgÀngliga och risktagande Àr kopplat till symboliska tillgÄngar.

WayneŽs Coffee : - Om positionering till mÄlsegmentet

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att klargöra hur Wayne?s positionerar sig sjÀlva pÄ kaffe- och cafémarknaden, samt hur vÀl det stÀmmer överens med modellerna om positionering. Vidare undersöker jag om den av Wayne?s presenterade positioneringen stÀmmer överens med mÄlsegmentets uppfattade bild av Wayne?s?Metod: Jag har samlat in primÀrdata frÄn en kvalitativ intervju med Wayne?s försÀljningschef, samt en kvantitativ enkÀtundersökning. SekundÀrdata kommer frÄn litteratur samt Internet.Teori: Jag presenterar begreppen segmentering och positionering med olika modeller.

Med hur stor noggrannhet, med avseende pÄ position och riktning, gÄr det att kompensera GPS-bortfall med hjÀlp av telefonens inbyggda sensorer?

NÀr ett mobilspel anvÀnder sig av GPS-koordinater för att positionera anvÀndaren kan det uppstÄ problem vid eventuella GPS-bortfall. En del spel hanterar det genom att frysa spelet till dess att GPS-kontakten kommer tillbaka. I detta arbete har möjligheten att istÀllet positionera anvÀndaren med telefonens inbyggda sensorer undersökts. Detta dÄ tanken Àr att en offline-positionering skall kunna ta över vid GPS-skuggor för att skapa jÀmnare gameplay för anvÀndaren. För att avgöra hur vÀl offline-positioneringen fungerade i jÀmförelse med GPS-positioneringen har en rutt tagits.

VarumÀrkesinriktad positionering : en fallstudie av ICAs&Nordeas etablering i Estland

Bakgrund: Bland annat ett stundande EU-intrÀde och en stark ekonomisk tillvÀxt har bidragit till att Estland utvecklats till att bli en mycket intressant marknad för svenska företag. För att företag ska klara sig lÄngsiktigt i konkurrensen pÄ den estniska marknaden krÀvs en tydlig positionering av dess varumÀrke. ICA och Nordea Àr tvÄ företag med starka varumÀrken pÄ den svenska marknaden, vilka dessutom Àr etablerade pÄ den estniska marknaden. Syfte: Syftet Àr att jÀmföra ICAs respektive Nordeas varumÀrkespositionering i Sverige och Estland för att utröna om det krÀvs en anpassning av denna vid en nyetablering i Estland. AvgrÀnsningar: Vi behandlar enbart respektive fallföretags kÀrnverksamhet.

1 NĂ€sta sida ->